„Oto idzie z obłokami, i ujrzy Go wszelkie oko, i ci, którzy Go przebili, i narzekać będą przed Nim wszystkie pokolenia ziemi” – Obj. 1:7 (BGd).
Werset ten mówi o Wtórej Obecności Jezusa Chrystusa. Opisuje on powrót naszego Pana w celu objęcia władzy nad światem. Powstaje jednak pytanie, czy gdy ap. Jan pisał, iż „ujrzy Go wszelkie oko”, miał na myśli naturalny wzrok, czy jest to wyrażenie symboliczne?
Dawniej nie istniał taki problem, ponieważ chrześcijanie wierzyli, że nasz Pan zmartwychwstał w swoim ludzkim ciele, a więc i w takim samym ciele powróci. Dlatego też wszyscy spodziewali się ujrzeć Go naturalnym wzrokiem. Dziś jesteśmy przekonani, że Jezus zmartwychwstał w duchowym ciele (1 Piotra 3:18; 1 Kor. 15:50). Otrzymał On Boską naturę, dlatego ludzkie ciało, pochowane w grobie Józefa, nie jest częścią Jego obecnego ciała. Biblia uczy, że Jezus powrócił na ziemię jako istota duchowa.
Jak wiemy, człowiek nie może ujrzeć chwały Boskiej natury literalnym wzrokiem (2 Mojż. 33:20). Wobec tego jak to jest możliwe, że „ujrzy Go wszelkie oko”? Słowo przetłumaczone w tym wersecie na „ujrzy” po grecku brzmi „opsetei”. Opsetei ma podwójne znaczenie: 1) widzieć literalnymi oczami, 2) widzieć umysłowo, duchowo, zauważyć, rozpoznać. Na poparcie drugiego znaczenia słowa „opsetei” podajemy poniżej parę wersetów.
Jan 3:36 – „Kto nie wierzy Synowi, nie ogląda /opsetai/ żywota”. Mat. 27:4 – „Cóż nam do tego? Ty patrz /opsei/ swego „(NP)
Jan 11:40 -„Azażem ci nie rzekł, iż jeśli uwierzysz, oglądasz /opsei/ chwałę Bożą? (por. 2 Mojż. 33:20 oraz przeczytaj kontekst).
Podobne znaczenie słowa„opsetai” znajdujemy także w greckim tłumaczeniu Starego Testamentu w Sep-tuagincie.
Zach. 9:5 – „Co widząc /opsetai/ Aszkalon ulęknie się”.
Psalm 49:10 – „Aby żył na wieki, a nie oglądał /opsetai/ skażenia”. Wydaje nam się, że są to wystarczające dowody wskazujące, iż gdy w Biblii jest mowa o zobaczeniu kogoś lub czegoś, nie zawsze oznacza to literalne widzenie. Zachodzi więc pytanie, które z 2 znaczeń słowa „opsetai” miał na myśli Jan Objawiciel?
Werset 7 jest jakby wyrwany z kontekstu. W powyższych wersetach Jan przesyła nam pozdrowienia od „tego, który jest i który był, i który ma przyjść, i od siedmiu duchów…i od Jezusa Chrystusa”. Podsumowując te życzenia w natchnieniu wyraża on nową myśl: „oto idzie z obłokami…” Jest to wizja końca tego wieku. Następnie w 9 wersecie mamy opisane okoliczności, w których Jan otrzymał widzenie. Dzięki temu, że werset ten jest wtrąconą myślą, możemy zastanawiać się nad nim, pomijając jego kontekst. Aby zrozumieć myśl ap. Jana, należy udać się do podobnych wypowiedzi Pana Jezusa i proroków. Myśl zawarta w 7 wersecie jest powtórzeniem słów samego Chrystusa i prawdopodobnie Jan przypomniał sobie słowa Mistrza. „Odtąd ujrzycie (opsetai) Syna Człowieczego siedzącego po prawicy mocy Bożej i przychodzącego na obłokach niebieskich” – Mat. 26:64. Jest to także prawie że dosłowny cytat z Dan. 7:13-14: „oto przychodził w obłokach niebieskich podobny Synowi Człowieczemu…i dał mu władzę, i cześć, i królestwo”. Chyba każdy się zgodzi, że cały ten rozdział jest symboliczny. Nikt nie uważa, że Najwyższy wygląda jak siwy patriarcha z brodą, siedzący na literalnym ognistym tronie (w. 9). Nikt też nie uważa, że zwierzę z 10 rogami jest literalną bestią, która zostanie spalona w ogniu. Dlatego nielogicznym jest traktowanie literalnie 2 wybranych wersetów z całego alegorycznego rozdziału. Jan znał te wersety i z pewnością – opisując Wtóre Przyjście, podobnie jak Daniel – posłużył się symbolami.
Być może Jan przypomniał sobie także wizje Izajasza, w których prorok podobnymi słowami mówi o Przyjściu Mesjasza. „Bo objawi się chwała Pańska, a ujrzy wszelkie ciało społem, iż usta Pańskie mówiły” 9 Izaj. 40:5/. „Wynoszą głos stróżowie twoi, głos wynoszą…, bo okiem w oko ujrzą, że zasię Pan Syon przywiedzie” – (Izaj. 52:8). Wersety te połączył Jan z proroctwem Zachariasza (12:10) „Patrzeć będą na m-nie, którego przebodli i płakać będą nad nim płaczem, jako nad jednonarodzonym…” Częściowo proroctwo to wypełniło się przy ukrzyżowaniu Jezusa (Jan 19:37), lecz zupełne wypełnienie należy jeszcze do przyszłości. Izraelici „patrzeć będą na tego, którego przebodli”, czyli rozpoznają w Jezusie Mesjasza i będą wtedy żałować swoich uczynków. Gdyby ci, którzy ukrzyżowali Jezusa, mogli literalnie zobaczyć Go przychodzącego na obłokach, musieliby zostać wzbudzeni z martwych przed Wtórym Przyjściem! Oczywiście byłoby to sprzeczne z Planem Bożym.
Wobec tego możemy być przekonani, że Jan, pisząc „ujrzy Go wszelkie oko”, nie miał na myśli fizycznego ujrzenia ciała Pana, ale rozpoznania Go poprzez wydarzenia. Jakie to są wydarzenia? Jedne z nich to obłoki. Oczywiście nie chodzi tu o literalne obłoki. Wyrażenie „idzie z obłokami” może kryć w sobie dwie myśli. Jeżeli ktoś jest w chmurach, jest on niewidzialny dla obserwatora z ziemi. Może to wskazywać na sposób Wtórego Przyjścia. „Jeszcze maluczko, a świat mię nie ogląda” – Jan 14:19. Nasz Pan powrócił na ziemię jako istota duchowa, niewidzialna dla świata. Druga myśl kryje w sobie wskazówkę, jak świat rozpozna Jego powrót poprzez chmury. Chmury są symbolem ucisku, jaki nastanie w dniu anarchii (Sof. 1:14-16). Będzie to „wielki ucisk, jaki nie był od początku świata, aż dotąd, ani potem będzie” – Mat. 24:21.
Gdy góry (królestwa) upadną, a ziemia (społeczeństwa) zatrzęsie się i rozpadnie, ludzie zauważą, że Pomazaniec Pański objął władzę nad ziemią Pan objawi się światu w ucisku Wypełnienie tego proroctwa należy do bliskiej przyszłości lecz na razie, bóg tego świata oślepił zmysły, to jest w niewiernych, aby im me świeciła światłość Ewangelii chwały Chrystusowej, który jest wyobrażeniem Bożym – 2 Kor 4:4. Gdy szatan zostanie związany na 1000 lat, ludzkość zobaczy powrót Zbawiciela w taki sam sposób, jak my dziś widzimy Jego obecność – poprzez Jego działalność
Opracował na podstawie Bibie Study Monthly